torsdag den 8. februar 2018

Ud af vanen.

Jeg er kommet helt ud af vane med at lave indlæg her på kanalen. 

Jeg er ellers begyndt at strikke en lille smule. Ikke at der er den helt store bedring. Jeg træner ihærdigt og det har hjulpet en smule samt jeg har fået et par blokader, som jeg dog ingen effekt har haft af. Når jeg strikker foregår det ved spisebordet, hvor jeg har maximal støtte til armene, og så kun i et kvarter af gangen, og dette højst 2 gange dagligt. Det fungerer fint og uden problemer, så det er sådan det må være. Det er trods alt bedre at strikke lidt end slet ikke. 

Mange har lavet strikkeløfter i år. Mit er kun at holde mig til det begrænsede strik, og fortsætte med træningen. 
Som følge deraf har jeg smidt alle lister om spændende strik ud, og koncentrerer mig om små og overskuelige projekter til mit barnebarn. Hvis de projekter så kan holde sig inden for lageret, ja så er det helt fint.


Denne pixiehue strikkede jeg i juleferien. Jeg havde strikket en for længe siden og en 3-4 andre modeller på huer, men det blev absolut denne model, der blev et hit, og de kunne godt bruge en mere. Jeg strikkede den ca. 3 cm længere og med en slids i hver side for at få den til at ligge pænere. Opskriften kan findes gratis på nettet. Den er strikket i dobbelt Anina fra Filcolana.


Da den lille gut blev født, havde han problemer med at holde varmen, så mormor her gik jo straks i gang med en lille vest fra Annette Danielsens bog "Strik til småfolk" i den allermindste størrelse. Men inden jeg blev færdig (det tager jo tid), havde den lille gut fået varmen, så den var ikke mere så nødvendig. 
I øvrigt er det nok også først nu den begynder at passe ham, men mon ikke den nok skal blive brugt alligevel. Jeg brugte en lille rest af Highland uld fra Isager og knapperne fandt jeg i knappeæsken.

Så kom et ønske om en ny heldragt til den erstatning for den de fik fra starten af. Sådan nogle små pus vokser jo hurtigt. Jeg valgte "Ankers Heldragt" fra Petiteknit i str 2-4 mdr. Selv om han ikke er fyldt de to måneder endnu, passer den kun et øjeblik, da han er meget lang. 

Mormor må prøve at huske et par ekstra cm i længden næste gang hun strikker. 

I første omgang var aftalen at den kunne gemmes til et andet barn, for den de havde passede jo endnu. Men da de så den med knapper, kunne de ikke stå for den, og snuppede den alligevel. På billedet nedenunder er der kommet knapper i, men farven er mere rigtig på billedet oppe over. Den er strikket i alpaca 2 fra Isager. 



Det er svært at vænne sig til at tænke længere ud i fremtiden, når jeg har været vant til, det ikke tog lang tid, før det blev færdigt, men det bliver vel også en vane med tiden.

2 kommentarer:

  1. Synes ellers du har fået strikket en del, når man tænker på at det kun er en halv time om dagen, du kan strikke.
    Tror da jeg skal prøve at strikke den hue der, var bange for at den ville glide rundt så bag kom foran, når de sådan ligger i barnevognen. Men det behøver jeg altså ikke være nervøs for, kan jeg forstå.

    SvarSlet
  2. De vokser hurtigt, de små. Sikke fine ting, du har fået strikket.

    SvarSlet